پاور بی آی (PowerBI)و شیرپوینت (SharePoint) – شناخت دیتابیس شیرپوینت

چند سالی هست که پاور بی آی (PowerBI) رونق بسیاری در حرفه ای هوش تجاری و داشبردها پیدا کرده. خیلی سال هست که هممون با این نرم افزار قدرتمند کار کردیم و داشبردهای زیادی برای سازمانها ساختیم. در این مقاله قصد داریم که دیتابیس شیرپوینت رو خوب بشناسیم و بتونیم دیتاهایی که در لایه شیرپوینت توسط کاربر ثبت و یا دیده میشه رو مستقیم از دیتابیس شیرپوینت دریافت کنیم و در قالب داشبردهای کاربردی به کاربران نمایش بدیم. در این مسیر پیچیدگی هایی وجود داره که در تلاشیم با این مقاله این مسیر رو کوتاه تر کنیم.

چرا از دیتابیس شیرپوینت استفاده میکنیم

در مقاله آموزش نصب شیرپوینت هر کدوم از سرویسها و نقشهای سرورهای شیرپوینت ارائه کردم. اما اگر به صورت مختصر مرور کنیم به این صورت هست که ما وقتی پاور بی آی (PowerBI) به سرویس شیرپوینت وصل میکنیم و از اونجایی که سرور شیرپوینت به خودی خود، هیچ دیتایی سمت خودش نگه نمیداره و تمامی اطلاعات نمایش داده شده در صفحه رو از دیتابیس میگیره، پس ما یک لایه پردازی بی خاصیت داریم که اطلاعاتی که ما دنبالش میگردیم داره از دیتابیس میپرسه، پردازش میکنه و برای ما ارسال میکنه. این تازه شروع ماجراست، شما وقتی از Uniqu Permission استفاده میکنید، چک کردن تمامی سطوح دسترسی، ایندکسها، نماها و پردازشهای این چنین کلی بار الکی و بی خاصی روی سرور شیرپوینت میاره. اما وقتی مستقیم از دیتابیس شیرپوینت استفاده میکنیم، اون موقع راحت دیتبایس امکانات بیشتری برای پردازش سریعتر اطلاعات در اختیار ما میزاره و پردازش ما تماما سمت سرویس دیتابیس مدیریت میشه.

آیتمهای لیستهای شیرپوینت در PowerBI

در ویدیو زیر، یکی از مهمترین جداول اطلاعاتی شیرپوینت یعنی AllUserData که تمامی اطلاعات وارد شده توسط کاربران در لیستهای شیرپوینتی در این جدول ذخیره میشه، به طور کلی بررسی و نحوه اتصالش به داشبردهای پاور بی آی (PowerBI) ذکر شده.

SPUD (SharePoint Utility Developer) چیست؟

پیدا کردن اطلاعات داخل جداول دیتایس شیرپوینت کار کمی دشوار و وقت گیری هست، این ابزار به ما کمک میکنه تا بتونیم خیلی راحت و با چند کلیک کوئری (Query) مرتبط با SQL جداول شیرپوینتی رو استخراج کنیم و در جاهایی که مد نظرمون هست استفاده کنیم.

برای دانلود میتوین از دکمه زیر استفاده کنید.