شیرپوینت 2022 یا SharePoint subscription edition

چند وقتی هست که مایکروسافت ورژن جدیدی از شیرپوینت رو ارائه کرده و نام اون رو خلاف ادیشنها و ورژنهای قبلی با سال مشخص نکرده و نامشو گذاشته SharePoint subscription edition. این نسخه از شیرپوینت تغییرات زیرساختی زیادی داشته، اما در کاربری و لایه کاربر تغییرات چندانی نداشته. افرادی که مشغول توسعه توسط SPFX هستن میتونن تغییرات بیشتری رو متوجه بشن، اما در صورتی که از فرم و فرایندهای رایج مثل PowerForm یا Nintex استفاده میکنین، تفاوت چندانی متوجه نخواهید شد. اطمینان داریم که شیرپوینت از سبد محصولات مایکروسافت خارج نخواهد شد. اما گمانه زنی هایی وجود داره که اگر این محصول ادامه دار بشه شروع تغییراتش از این ورژن هست.

محصولات جانبی پرقدرتی مثل Power Apps یا Power Automate وجود داره که اگر نسخه On-Premise  اونها ارائه بشه مطمانا با این نسخه به بعد شیرپوینت کار خواهد کرد. خلاصه اینکه اگر تمایل به ادامه در مسیر توسعه و پیاده سازی شیرپوینت داریم، تنها راه باقی مونده مهاجرت به این نسخه از شیرپوینت است. در این مقاله سعی به نصب و پیاده سازی کامل این نسخه از شیرپوینت داریم، که به مرور کاملش میکنیم و مفاهیم زیر ساختی و مدیریتی شیرپوینت ارائه خواهد شد.

نصب شیرپوینت 2022 یا SharePoint subscription edition

در ورژنهای گذشته SharePoint، شاهد نصب پیشنیازهای بیشتری بودیم و نصبشون چه آنلاین و چه آفلاین مشکلات و چالشهای خودشو داشت. مخصوصا App Fabric، اما در این نسخه علاوه بر تنظیمات IIS صرفا دو پیش نیاز بیشتر وجود نداره که خیلی راحت نصب میشه و با توجه به Min Role میشه نصب اولیه خیلی راحت انجام داد و به صفحه Central Admin رسید. در ویدیو زیر این نصب انجام شده و ویدیو با شما به اشتراک گذاشته شده:

  • سیستم عامل: Windows server 2022
  • نسخه شیرپوینت: SharePoint subscription edition
  • نسخه دیتابیس: MS SQL Server 2022

لایسنس شیرپوینت subscription edition یا Serial number

SharePoint Server Enterprise Key: QXNWY-QHCPC-BF3DK-J94F9-2YXC2

SharePoint Server Standard Key : NY974-HQ4YG-TG8TF-66QMF-VMK86

Project Server  Key: KJN2R-2H4DR-D6TCR-CH2DK-GJJGT